Undgå disse 4 fejl hvis du bruger Adwords (Google Ads)
Er du utilfreds med hvordan din Adwords konto yder? Har du problemer med at generere et fornuftigt investeringsafkast? Har du mistet overblikket? Det er desværre situationer som rigtig mange virksomheder oplever. Men før du helt overvejer at stoppe din annoncering, så læs lige denne artikel, der sætter fokus på nogle af de mest hyppige fejl. Denne guide kigger på 4 fejl som hver dag er årsagen til mange spildte annoncekroner. For at undgå dem er du både nød til, at kende din målgruppe og vide hvordan Google Ads fungerer i praksis.
1. Du mangler research af søgeord
Jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre kan du appellere til deres behov igennem din kampagne og annoncer. En god forståelse er især afgørende for at undgå de mest kostbare fejl. Det første skridt du bør tage for at forstå dit marked, er derfor at foretage en søgeordsanalyse. Der findes flere værktøjer der kan hjælpe dig igennem denne proces og det mest kendte er uden tvivl søgeordsplanlægning i din Adwords som nu hedder Google Ads. Med udgangspunkt i søgeord der har relation til din virksomhed, kan du identificere flere søgeord med volume og se andre historiske metrics samt prognoser for, hvor godt dine søgeord kommer til at klare sig.
Der findes også andre værktøjer hvor du kan indhente søgeordsdata. Et godt eksempel er Googles egen søgemaskine, hvor du kan få input til søgeord igennem deres autocomplete og relaterede søgninger i bunden af søgeresultaterne. Uanset hvilket tool du bruger, så er formålet at give dig en fundamental forståelse af dit marked og hvilke annoncetyper du bør fokusere på.
2. Du bruger ikke de rigtige søgeord og matchtype
Søgeord er en hjørnesten i enhver Adwords-kampagne, især for søgeannoncer. Det er således en fordel at nøje vurdere de søgeord, som du tilføjer i dine kampagner. Målet med dine søgeord bør som udgangspunkt ikke være at generere en masse trafik men derimod konverteringer. Konverteringer svarer til handlinger som dine besøgende foretager på din hjemmeside eller webshop. Det kan f.eks. være transaktioner, en tilmelding til dit nyhedsbrev, udfyldelse af en formular eller foretage et opkald. Samtidig er det essentiel, at du sørger for, at alle dine konverteringer kan spores tilbage til dine søgeord igennem konverteringssporing.
I Adwords kan man tilføje søgeord med flere forskellige matchtyper. Mange laver den kostbare fejl, at de tilføjer alle søgeord som broad match søgeord. Broad match giver langt mindre kontrol over hvornår dine annoncer bliver vist. Tilføjer du derimod søgeord som enten exact match eller phrase match, så skal søgeordet altid være en del af søgefrasen. Dette kan spare dig for mange spildte annoncekroner og et stort arbejde med at lukke ned for irrelevante søgeord. Dog må du aldrig glemme at tilføje negative søgeord.
3. Du sender ikke brugere til en relevant landingsside
Der bør være en tæt sammenhæng imellem de søgeord du vælger, dine annoncer og den landingsside som du sender dine potentielle kunder til. En god landingsside er en der er brugervenlig og som leverer de informationer som brugeren søger. Landingssiden bør præsentere de vigtigste informationer øverst og opfordre til en handling. For en webshop kan dette være køb af et bestemt produkt og for en hjemmeside kan det være udfyldelse af en formular eller en anden konvertering.
Ved at have en tæt sammenhæng imellem din Google Ads kampagne og landingssider øger du også det såkaldte kvalitetsresultat i din konto. Det betyder grundlæggende, at du kan opnå bedre placeringer til en lavere klikpris (CPC). Derudover kan du hvis du vil, split-teste din landingsside for at finde den kombination der bidrager til den bedste konvertering.
4. Du split-tester ikke annoncevarianter
Mange tilføjer kun en annonce til deres annoncegrupper, hvilket bare ikke er tilstrækkelig. Annoncerne er det første som dine potentielle kunder ser. De har derfor stor betydning for dine resultater både før og efter de kommer ind på din hjemmeside. Sørg for at have 2-3 forskellige annoncevarianter per annoncegruppe, hvor du tester forskellige variationer. Dette kan være en anden overskrift, beskrivelse, display URL eller noget helt fjerde. Forsøg også at teste forskellige call-to-actions, hvor du opfordrer til en handling. Det kan f.eks. være ’tilmeld dig her’, ’få et godt tilbud nu’ eller lignende, afhængig af hvad du sælger.
Når dine annoncer bliver vist øverst i søgeresultaterne, så kan de også blive præsenteret med såkaldte annonceudvidelser. Her har du mulighed for at tilføje ekstra informationer om din virksomhed eller produkter. Det kan f.eks. være information om gratis fragt, hurtig levering, stort udvalg eller noget andet som er særlig for lige netop din virksomhed. I bund og grund handler det om, at skille sig ud fra dine konkurrenter. Gør du det vil flere også vælge at klikke på lige netop din annonce.
Dette var 4 fejl som har vist sig at være nogle af de mest hyppige fejl i Google Ads, også kendt som Adwords. Vil du vide mere om hvad du kan gøre for at forbedre ydelsen, så har Google også en fremragende dokumentation på hele deres annoncesystem.
Tags |