Sådan kommer du med på Virtual Reality bølgen
Virtual Reality er omsider ved at nå ud til den brede befolkning og har allerede sat sine digitale præg på brancher som gaming-industrien, ejendomsbranchen og detailhandlen.
Mange virksomheder – startups såvel som veletablerede – er derfor uundgåeligt nødt til at forholde sig til VR på den ene eller anden måde i fremtiden. Under alle omstændigheder hvis de vil holde sine konkurrenter trit og ride med på den digitale bølge.
Mange virksomheder har allerede taget virtual reality ind under sine vinger og implementeret det i deres digitale markedsføringsstrategi eller i deres produktportfølge. Fx begynder flere butikker at få udarbejdet virtuelle ture af deres forretninger, der kan vises i VR. På den måde kan de online vise deres smukke, anderledes eller æstetiske butikker og produkter frem på en nytænkende og innovativ facon.
Flere virksomheder benytter også VR-headsets i deres fysiske butikker med det formål at sælge en vare. Blandt andet giver en amerikansk butik sine kunder mulighed for at bestige et bjerg virtuelt alt imens, de fysisk afprøver de vandrestøvler, som butikken sælger. En måde at tilføre en ekstra dimension til oplevelsen af produktet.
Virtual Reality er nemlig en unik oplevelse, og man skal prøve det, før man virkelig forstår, hvad det er, og hvilke muligheder det har. Mulighederne er nemlig uendelige, og virksomheder bør tage stilling til, om VR som teknologi kan åbne dyre døre for dem.
Sådan kommer du i gang med VR
Før man går i tænkeboks omkring, hvordan man som virksomhed kan drage nytte af VR, så bør man først og fremmest teste forskelligt VR-udstyr.
Nemt og relativt billigt kan man prøve kræfter med VR. Alt du behøver er blot en smartphone og et Google Cardboard headset til den nette sum af 35 kr. Ved dette udstyr bruger du din smartphone som skærm samt computer til at opleve virtual reality – hvad man angiveligt vil kalde virtual reality på et basis begynder-level.
Via Google Street View vil dette udstyr tage dig på en rejse rundt i gader og stræder som fx rundt i Roms hyggelige kroge. Du vil derudover kunne prøve forskellige spil og apps, dog på en yderst simpel måde. Skal du bruge virtual reality i forretningsøjemed, vil dette udstyr hurtigt blive alt for simpelt.
Hvis man ønsker at prøve VR udstyr i en højere kvalitet, så kan man prøve Samsung Gear VR, hvor man tillige udelukkende skal bruge en smartphone, en Android vel at mærke. Headsettet er i langt højere kvalitet end førnævnte og giver tilmed acces til et stort udvalg af apps og spil. Ejer du en Android smartphone, så vil dette udstyr altså klart være det bedste sted at starte.
Rankings for VR-begyndere:
• Google Cardboard – 7 ud af 10 points.
Headsettet er både brugervenligt og budgetvenligt, men de fleste vil højt sandsynligt hurtigt efterspørge en bedre kvalitet. Prisen for udstyret ligger mellem 40-400 kr.
• Samsung Gear VR – 9 ud af 10 points.
Headsettet er ligeledes brugervenligt og i en betydelig bedre kvalitet end førnævnte. Det er ideelt for dem, der ønsker en rigtig fin introduktion til virtual realitys verden og ikke mindst muligheder. Headsettet kan købes for 793 kr.
Sådan kommer du i gang professionelt
Går du og leger med tanken om at gøre brug af VR i forretningssammenhænge? Så bør du vælge at investere i noget mere avanceret og professionelt udstyr som Oculus Rift eller HTC Vive.
Det er blandt det bedste VR-udstyr, der aktuelt findes på markedet og forudsætter desuden, at du har en high end computer til rådighed til at kunne vise grafikken. Det er ikke et budgetvenligt udstyr og slet ikke, hvis du blot råder over en MacBook, men så snart du prøver udstyret, så er du ikke i tvivl om, hvorfor det kræver en high-end computer. Det er nemlig i en helt anden liga og giver en langt mere virkelighedsnær oplevelse.
Oculus Rift er enhver gamers drøm, da udstyret kan benyttes til et bredt sortiment af spil og apps. Herudover har teknologien en meget nøjagtig tracking, som giver brugeren en virkelighedstro oplevelse.
HTC Vive differentierer sig en anelse fra Oculus ved, da det har en ’room scale’ funktion. Det indebærer, at når man som bruger bevæger sig rundt på et defineret område i den virkelige verden, så bevæger man sig tilmed rundt i den virtuelle verden.
Dette lader sig gøre vha. sensorer i rummet, som sporer brugerens hænder og hoved. På den måde kan man interagere med VR på en komplet ny måde, der gør denne VR-oplevelse til den mest virkelighedsnære. Man kan blandt andet samle ting op i den virtuelle verden, bøje sig ned eller løbe rundt og spille paintball mod andre online VR brugere. Lige præcis derfor er HTC Vive det pt. mest favorable udstyr for virksomheder at gøre brug af.
Vi vil uden tvivl se og høre langt mere om VR i den nærmere fremtid, og teknologien vil uden tvivl blive forbedret løbende og tage folk på vilde virtuelle rejser gennem tid og sted. Headsets vil blive mindre og lettere, og computere vil blive mere powerfulde, selve trackingen vil blive endnu mere nøjagtig, og i fremtiden vil man højt sandsynlig ikke kunne blive køresyg af virtual reality.
VR har massere af muligheder, og som virksomhed bør man overveje, om man kan og bør hoppe med på denne digitale VR-bølge og skabe unikke oplevelser for sine brugere, kunder, samarbejdspartere m.v. Ikke mindst kunne styrke sit brand, fremvise sine produkter på ny facon eller måske endda sælge sine produkter via VR.
Rankings for virksomheder:
• Google Cardboard – 4 ud af 10 points.
Skal man bruge VR til et professionelt formål, så vil kvaliteten af dette udstyr ikke række langt. Prisen ligger mellem 4-400 kr.
• Samsung Gear VR – 7 ud af 10 points.
Udstyret er i langt bedre kvalitet end førnævnte, og derudover er det et rejsevenligt headset, som er let at transportere. Det gør det nemt at tage VR med på sine forretningsrejser. Prisen ligger på 793 kr.
• Oculus Rift – 8,5 ud af 10 points.
Kvaliteten af dette udstyr er formidabel, og med de nye Oculus touch controllers er det værd at overveje, hvordan man kan gøre brug af dette udstyr i forretningsmæssige sammenhænge. Prisen ligger i den lidt højere skala på 6.000 kr.
• HTV Vive 9,5 ud af 10 points.
Dette udstyr er meget sammenligneligt med Oculus Rift, da det ligeledes er VR på et meget højt niveau med et stort udvalg af apps og spil. Den eneste mærkbare forskel er, at man i højere grad kan interagere med dette udstyr grundet ’room scale’ funktionen’. En funktion der gør det muligt at fysisk bevæge sig rundt i den virtuelle verden, når man bevæger sig rundt i den virkelige verden. Man får en VR oplevelse man ikke kan få ved det andet udstyr, og prisen ligger på 7299 kr.
Skrevet af Anne-Kathrine Utzon i samarbejde med fotograf Matt Marsh.
Læs mere på Lokalebasen.dk.
Tags |