Optimering af arbejdspladsen
Annonce
I og med at flere og flere virksomheder bliver udpræget mere digitaliseret, så åbnes der også op for flere forretningsmuligheder. Selv mindre danske virksomheder har i dag implementeret IT løsninger i forskellige afskygninger med optimering for øje. Netop optimering af arbejdsprocesser er et evigt tilbagevendende emne og der findes mange indgangsvinkler til dette – både digitale og mere lavpraktiske.
Kommunikation på tværs af landegrænser
I og med at mange virksomheder ikke kun befinder sig på én enkelt lokation, hvorfra alt arbejdet udføres, så betyder det selvsagt, at der skal være fokus på intraorganisatorisk kommunikation. Jo mere opdelt ens arbejdsplads er, desto højere er behovet for velfungerende IT løsninger i forhold til kommunikation og vidensdeling.
Nogle arbejdspladser fungerer fint med en simpel chatfunktion, men langt de fleste steder er der behov for mere omfattende løsninger. Derfor findes der flere forskellige ”business applications” som for eksempel Slack og Microsoft Teams. Her er det muligt at dele viden og oprette specifikke grupper, hvilket kan være fornuftigt, når der arbejdes på tværs af afdelinger.
I og med at flere virksomheder også arbejder på tværs af landegrænser, så er det også vigtigt at kunne kommunikere med sine udenlandske kollegaer. Selvom mange danskere taler ganske udmærket Engelsk, så kan det i langt de fleste tilfælde stadig forbedres. For at forbedre sine arbejdsmæssige kvalifikationer, så kan det derfor være en fornuftig ide at videreuddanne sig, og der findes med garanti sprogkurser til dit niveau, lige meget hvilket sprog der er tale om.
Fra traditionel til digital
Digitaliseringen af forretningsverdenen har, ud over at skabe et behov for velfungerende kommunikationskanaler, også betydet en ændring af mange virksomheders grundlæggende forretningsstrategi. Et klassisk eksempel er marketing, der før i tiden var meget præget af være bundet af mere analoge medier som f.eks. trykte plakater og magasiner.
Den stigende digitalisering af vores omverden har dog betydet, at marketingbureauer i dag har udviklet sig. Den stødt stigende mængde af brugergenereret data, gør det muligt at målrette specifikke reklamer og indhold til specifikke segmenter. Disse reklamer kan tilpasses ud fra den data, som brugerne har genereret ved at være til stede online. I dag registreres stort set alt online aktivitet, og ud fra denne data er det muligt at udlede, hvad der trender, og hos hvem det er populært.
Et populært værktøj blandt ansatte i marketingafdelinger og deciderede marketingbureauer er HubSpot. Her er det muligt at håndtere mange af de opgaver, som digital marketing i dag involverer. For eksempel er HubSpot et godt værktøj, når der arbejdes med social media marketing, lead generering, SEO etc. Med andre ord er det et kraftigt ”våben” at have i sit marketing-arsenal, og selvom det kan virke uoverskueligt at lære, så vil et HubSpot kursus med stor sikkerhed gøre forståelsen markant bedre.
Effektivisering af kontoret
Der findes dog andre måder at optimere en arbejdsplads. Selvom digitalisering uanfægteligt er en rigtig stor del af optimering i nutidens virksomheder, så er der også mere lavpraktiske tilgange til at gøre arbejdsgangen mere effektiv.
I forbindelse med at vi tilbringer mere tid foran et skrivebord og computeren, så er der mange der ikke får rørt sig nok. Det er langt fra uhørt at personer, som sidder meget stille og arbejder, får smerter i nakke og ryk. Det kan hurtigt gå ud over, hvor effektiv en medarbejder er. For at sikre medarbejdernes ve og vel, gøre arbejdet mere bekvemt samt formindske arbejdsrelaterede gener, så er det en mulighed at anskaffe sig ergonomiske kontorstole. En ergonomisk kontorstol giver støtte de rigtige steder, og sikrer samtidigt den optimale siddeposition. En investering i sådanne stole kan virke voldsom, men i sidste ende kan den hurtigt være tjent hjem. Såfremt det betyder, at medarbejderne kan fokusere på at arbejde ugeneret, så vil effektiviteten helt automatisk stige, hvilket betyder bedre eksekvering af arbejdsopgaverne.
Tags |