Mobil tidsregistrering skaber værdi for virksomheders projekter
Opgaver i virksomheder kan groft sagt deles op i tre kategorier: driftsopgaver, projektopgaver og ad hoc-opgaver. Driftsopgaver defineres ved at være standardiserede opgaver som gentages flere gange. De har oftest en høj grad af sikkerhed og er ofte virksomhedens primære fokus. Ad hoc-opgaver er mindre enkeltstående opgaver som ofte kan klares af en eller to personer. Projektopgaver er større enkeltstående opgaver som ofte bliver klaret på tværs af afdelinger. De har en høj grad af usikkerhed, da virksomheden ikke har gjort det før. Projektopgaver klares ofte af projektgrupper som kan ses som små midlertidige organisationer. Men uanset hvilken type opgave der er tale om, så spiller aspekter som økonomi, arbejdskraft og tid en stor rolle.
Tid i organisationer
Organisationer baserer enormt mange af deres opgaver på tid. De fleste ansatte i de danske virksomheder er timelønnede, og mange kunder må betale på baggrund af den tid virksomheden har brugt på opgaven. Folk betaler også på månedsbasis for langt de fleste af de abonnementer, som de har. Tid spiller altså en stor rolle for både kunder, ansatte og virksomhedens andre interessenter. Når der skal planlægges opgaver af alle slags karakter, bliver de ofte planlagt på baggrund af tid som hænger sammen med økonomi som hænger sammen med arbejdskraft.
Tid i projekter
Som nævnt herover har projekter karakter som mindre midlertidige organisationer. Oftest samler en projektleder et team med medarbejdere fra den samme virksomhed eller samarbejdende virksomheder. Her er det projektlederens ansvar, at samtlige af projektgruppens medlemmer klarer deres opgaver indenfor en tidsramme. Derfor er det vigtigt for projektlederen at kunne holde styr på den tid som bliver brugt. Hertil er det nyttigt med et projektstyringsværktøj med tidsregistrering. Men da projekter som nævnt ikke før er blevet forsøgt i virksomheden og har et højt niveau af usikkerhed, så er det svært at sætte en tidsramme. Derfor bliver projekter ofte meget forsinkede og ender med at koste mere end planlagt. Her kan tidsregistrering hjælpe lignende fremtidige projekter, så virksomheden ved hvor lang tid projektet kan tage.
Projekter bliver mere flydende
Når mange tænker på projekter i organisationer, vil de ofte forestille sig et rum, hvor projektgruppen sidder samlet. Sådan er det imidlertid ikke altid mere, da den digitale udvikling har gjort det nemmere for ansatte at kommunikere på tværs af tid og rum. Derfor vil nogle projekter finde sted uden, at alle medlemmer af projektgruppen møder hinanden. Når projektlederen ikke hele tiden holder øje med projektgruppen, bruges tidsregistrering til at danne et overblik. Med deres tidsregistrerings app, kan de vise hvorfor de ikke kan nå opgaver, fakturerer kunder korrekt osv. Derfor er tidsregistrering altså ikke kun en form for overvågning af de ansatte, men et værktøj som hjælper på flere områder i projektet.
Tags |