Forside » Gæsteindlæg

Kører din webshop hurtigt nok?

De fleste webshopejere er klar over, at det betyder noget, hvor hurtig deres hjemmeside er. Det er dog langt fra alle, der ved, hvor stor en betydning det reelt har. Ifølge en undersøgelse fra Kissmetrics.com regner 47% af forbrugerne med, at din hjemmeside loader hurtigere end to sekunder, og 40% forlader din side,

hvis loadtiden er mere end tre sekunder.

Sælger en webshop for f.eks. 100.000 kr. om dagen, kan et sekund i ekstra load tid koste 2,5 millioner kr. om året i mistet salg. Du kan læse mere her.

 

Få mere fart på din webshop

Der kan være mange årsager til, at din webshop kører langsomt. Sidder du med et e-handelssystem, der er udviklet at et web- eller reklamebureau, der kører på deres servere og ikke er unikt designet til dig, kan du være nødt til at skifte til en anden platform for at løse problemet. Der er dog et par ting, du selv kan gøre.

 

Produktbilleder
Check størrelsen på dine billeder. Har du f.eks. en produktside, der viser 50 til 100 produkter ad gangen, er det vigtigt, at de ikke fylder for meget. Efter min mening skal et produktbillede, der vises på sådan en side, ikke fylde mere end 3 til 5000 bytes.

Fylder dine billeder for meget, så find i første omgang ud af, om dit CMS system eller billedeserver skalerer dem korrekt. Derefter kan du bruge programmer som Kraken eller JPGmini, der kan få dine billeder til at fylde mindre og samtidig beholde en god kvalitet.

JPEGmini er smart, fordi du kan vælge en hel folder ad gangen. Så du downloader bare alle dine billeder til en folder på din PC og sætter JPGmini i gang. I programmet kan du vælge enten at kopiere alle billederne til en ny folder eller bare overskrive de gamle billeder med det samme navn.

Vælger du den sidste løsning, kan du bare overskrive alle billederne på din webserver med de billeder, du har i din folder på din PC. Jeg har selv prøvet at få reduceret mine billeder med helt op til 50 % i filstørrelse, og det betyder jo en del, hvis der skal loades 60 eller 80 billeder per side.

 

Google PageSpeed Insights og Pingdom tools

Du kan prøve at køre din side igennem Google PageSpeed Insights og se hvilket resultat, du får. Dette tool kommer også med forslag til ændringer du kan foretage, så din hjemmeside bliver hurtigere. Husk at der er forskel på mobil og desktop.

Du kan også lave en speed test via Pingdom Tools, der viser dig en oversigt over loadtider på de elementer, du har på din hjemmeside.

 

Cache dit website
Har du mulighed for at cache din hjemmeside, vil jeg råde dig til at gøre det. Så bliver siden nemlig fri for at hente information fra serveren. Det går meget hurtigere, og der er rigtig mange CMS systemer og E-handels platforme, der har denne mulighed. Der er stor forskel på, hvordan de forskellige systemer udnytter cachen på klient- og serversiden. Har du et system, der gør det godt, kan det gøre en verden til forskel.

Jeg har spurgt nogle webshopejere, hvad de har gjort for at gøre deres hjemmeside hurtigere.

 

Katoni.dk

1

Hos Katoni.dk er de klar over vigtigheden af hastighed, og de har derfor brugt rigtig lang tid på at få deres hjemmeside til at køre stærkt. Deres system er bygget op fra bunden, så de har mulighed for at justere på næsten alt.

Jeg har spurgt programmøren bag katoni.dk, hvilke tiltag, han mener, har haft den største effekt.

Det første, de udviklede, var et cache system, der automatisk cacher sider, hvor serveren tager mere end et sekund om at behandle sidens forespørgsler. Så hver gang en bruger besøger en side, undersøger systemet om serveren vender hurtigt nok tilbage. Gør den ikke det, bliver siden cachet og vil derefter blive hentet som en normal HTML side. System skriver så denne side i en tekst fil og sørger for automatisk at cache den næste gang hjemmesiden opdateres.

På den måde vil de hurtige sider blive afviklet på serven, og de langsomme blive hentet som HTML filer.

En anden ting, de har kigget på, er deres SQL sætninger. Hvis vi tager en kategori URL f.eks. den der viser deres blazere, så skal den på grund af deres filtre så som størrelse, farve, mærker, udsalg, spar mest osv. kalde rigtig mange SQL sætninger. I første omgang var de opbygget, så MYsql serveren lavede mange FILESORT og Temporary files. FILESORT betyder, at den ikke kan bruge det indeks, der er sat på tabellen og bliver nødt til at sortere dataene manuelt. Temporary file betyder, at der bliver lavet en midlertidig fil på harddisken der indeholder en tabel.

Ved at lave SQL sætningerne om og minimere antallet af FILESORT og Temporary files blev sidens loadtid reduceret med over et sekund.

Hvis du, ligesom katoni.dk, bruger MYsql, kan du ved at skrive EXPLAIN foran dine SQL sætninger se, hvordan serveren eksekverer dem. Har du mange FILESORT og Temporary files, skulle du måske overveje at få dem optimeret.

 

Refurb.dk

2

Hos Refurb.dk sælger de bærbare computere på nettet, som har været brugt professionelt. De bliver optimeret til at kunne sælges igen til cirka halv pris, men med fornyet garanti som ved køb af nyt udstyr.

De lancerede i August deres første landsdækkende TV-reklame, og det betød naturligvis en kraftig stigning af antal besøgende. Refurb hjemmesiden blev temmelig presset af det, da de pludselig oplevede meget store mængder trafik under de tunge reklameblokke mellem aftenprogrammerne. Det betød, at nogle af deres besøgende oplevede nogle længere loadtider på sitet.

De fik det løst ved at flytte deres site til clould hosting, og dermed havde de mulighed for at kunne tænde flere servere i de tidsrum, hvor de havde disse peaks. Det betyder, at de nu meget hurtigt kan skalere deres kapacitet, og dermed imødekomme kampagner som f.eks. TV-reklamer med stor fleksibilitet, og uden at sitet dermed bliver langsommere. Systemet er sat op, så der under TV-kampagner automatisk startes et par ekstra instanser mellem f.eks. kl. 17 og 23, som jo typisk er der TV-blokkene virkelig kan sende mange besøgende deres vej.

En anden ting de har arbejdet meget med hos Refurb er optimering af billeder. De har valgt at benytte svg-formatet, som er et vektoriseret format. Det er en løsning, som fungerer både godt og hurtigt, og som virkelig har givet et løft til sitets loadtider.

Billeder og grafikelementer er som regel de tungeste dele af hjemmesider, og det var de også hos Refurb. Da de fik disse optimeret på denne måde, fik de både sænket deres loadtider, og fik også samtidig en løsning, der skalerer godt op og ned til alle skærmstørrelser. Det betyder, at de i dag bedre kan tilpasse sig de mange nye formater på smartphones, bærbare computere, eksterne skærme etc.

 

Murphybedhq.com

3

MurphyBedHQ.com er en webshop med plantegninger til Murphy bed senge, som er senge der kan klappes op på væggen for at spare plads i løbet af dagen. Shoppen kører på WordPress systemet, med Woo-commerce som shopdel. På WordPress er der forskellige plugins, som kan hjælpe med at øge hastigheden, og et af de plugins, som de bruger, er W3 Total Cache.

Det plugin hjælper med at cache sitet på serveren, hvilket er en vigtig faktor i forhold til at få loadhastigheden i vejret. Det har givet dem et væsentligt løft. Man skal blot være opmærksom på at tømme cachen, når man ændrer priser og indhold på sitet, så man er sikker på, at de besøgende ser den nyeste version.

Derudover har de skiftet tema på sitet. Selve temaet er ret afgørende på WordPress, da det ikke er alle temaer, der kører lige godt og hurtigt. De har fundet et tema, som kører rigtig godt (flatsome) og med nogle tweaks på billedkomprimeringen på tværs af hele sitet er hastigheden blevet løftet markant.

Sidst men ikke mindst har de nu et mål om at have så få plugins kørende som muligt. De fleste plugins hjælper nemlig ikke ligefrem på hastigheden, som f.eks. caching plugin’et. Med WordPress får man hurtigt installeret mange plugins til sociale medier. Der kan sættes mange smarte funktioner op, som integrerer Facebook, Pinterest, Twitter etc., men man bør overveje. hvor ofte det bruges i forhold til at det en del ekstra kode, som skal indlæses hver gang.

Alt i alt gav disse ændringer et løft på ca. 25-30 %, og nogle af de næste ting de vil arbejde med i fremtiden er at få reduceret CSS og java script til et minimum.

 

Summary
Kører din webshop hurtigt nok?
Article Name
Kører din webshop hurtigt nok?
Description
De fleste webshopejere er klar over, at det betyder noget, hvor hurtig deres hjemmeside er. Det er dog langt fra alle, der ved, hvor stor en betydning det reelt har.…
Author
Publisher Name
IT-Artikler.dk
Publisher Logo

Tags

Skrevet d. 27 jan 2015 - 1 Kommentar

Skrevet af IT-Artikler.dk

Webmasteren på IT-Artikler.dk har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg og teamet bag har altid interesseret os for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

1 Kommentar »

  • dj light stand - 14 februar 2015 kl. 03:02

    dj light stand

    Kører din webshop hurtigt nok? | IT-Artikler.dk