Forside » Gæsteindlæg

Hvad er mikro influencers og hvorfor er de et vigtigt element i promovering?

De sociale medier fylder mere i vores hverdag end de gjorde førhen, hvilket har resulteret i, at reklamerne er rykket online. Du har måske set reklamer for shopping sider, online casinoer eller måske for Unibet Poker, men der er faktisk også en anden form for promovering, der sker på de sociale medier. Virksomheder og brands har fundet ud af at mikro influencers, har en stor indflydelse på promovering af produkter på sociale medier. Men hvem er disse mikro influencers og hvorfor er de vigtige elementer i reklamering?

Mikro Influencers

Begrebet ”influencer” har være meget oppe i medierne på det sidste, så de fleste har nok en ide om hvad en influencer er. Til jer der ikke har hørt om udtrykket før, så er en influencer en person med mange følgere på de sociale medier (Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat osv.), hvorigennem en virksomhed kan købe sig til god omtale eller promovering af deres produkter. Dette lyder som en super god og effektiv måde, hvorpå en virksomhed kan opnå en masse dejlig omtale. Men faktisk har marketingfolk fundet ud af, at når en konto når en bestemt størrelse, så tænker folk mere over værdien af den store fanskare. Forholdene mellem likes og kommentarer og antallet af  følgere topper, når en konto har omkring tusind følgere. Følgere vil hellere interagerer med en person, som de kan relatere mere til, fremfor en kendt/offentlig person. Disse personer med færre følgere, er derfor mere værd for marketingfolk, og de er disse bloggere, vi kalder for mikro influencers her i Danmark.

 

Hvorfor er mikro influencers et vigtigt element for marketing?

Når en person har flere 100.000 følgere, så kan det for nogle skabe tvivl omkring produkterne, de promoverer – hvornår er det oprigtigt indhold og hvornår er det reklame? Så selvom mikro influencers har langt færre følgere, så viser det sig, at det tætte forhold de har med deres små tusind følgere, har en vigtig indflydelse på brugerens købsbeslutning. Man får altså reklame fra en man stoler på, da den lille følgerskare signalere en højere troværdighed. Man kan sammenligne det med, at en af dine venner anbefalede dig et nyt fedt produkt, de havde købt, og en kollegas vens mor havde købt et andet tilsvarende anbefalelsesværdigt produkt – hvem ville du lytte til? Højst sandsynligt din ven, da det er en person, du har en tættere kontakt med.

 

Mikro Influencing med små tusind følgere er ikke nødvendigvis noget man kan leve af, det afhænger meget af, hvilket publikum den enkelte influencer tiltrækker. En mikro influencer med en masse følgere bestående af familie, venner og bekendte med diverse interesser, har ikke en lige så høj værdi, som en mikro influencer med en helt bestemt interesse. Dette kunne eksempelvis være indenfor makeup, livsstil eller træning. Med en enkelt unik interesse kan reklamefolk nå ud til et større publikum, og dermed opnå en større positiv reaktion på deres produkter.

Der er altså reklamer overalt på de sociale medier, men nogle af dem er bare lidt bedre skjult end andre.

 

Summary
Hvad er mikro influencers og hvorfor er de et vigtigt element i promovering?
Article Name
Hvad er mikro influencers og hvorfor er de et vigtigt element i promovering?
Description
De sociale medier fylder mere i vores hverdag end de gjorde førhen, hvilket har resulteret i, at reklamerne er rykket online. Du har måske set reklamer for shopping sider, online…
Author
Publisher Name
IT-Artikler.dk
Publisher Logo

Tags

Skrevet d. 21 mar 2019 - Ingen Kommentarer

Skrevet af IT-Artikler.dk

Webmasteren på IT-Artikler.dk har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg og teamet bag har altid interesseret os for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

Comments are closed.