Forside » Gæsteindlæg

Hvad er fordelen ved et CRM system

CRM – Customer Relations Management gør dig ikke bare til en bedre sælger, men hjælper dig også med at give dine kunder den bedste service og de rigtige tilbud, når de er klar til dem. Samtidig strukturerer det din hverdag, så du husker at få fulgt op på alle dine leads til nye kunder og plejet dine eksisterende.

Uanset om du er sælger, sidder med kundesupport eller betjener kunder på andre måder, ved du hvor stressende det kan være, at have alle de bolde i luften, der er forbundet med salg og god kundepleje.

For undervejs i din dag lover du kunder eller kundeemner at vende tilbage, følge op på, tage dig af eller sørge for alt lige fra at sende dem deres bestilling over at finde den vare, der lige præcis løser deres behov og til at få repareret eller på anden måde fikset dette eller hint problem for dem.

Men det kan være svært at planlægge og strukturere sin hverdag og sikre, at du i det hele taget få nået alt det, du har lovet dine kunder eller det, din chef forventer af dig. For som firmaets ansigt udadtil, ligger der store forventninger til dig internt om, at du sørger for at holde det, du lover på firmaets vegne.

Alt det kan et CRM-system hjælpe dig med!

CRM som salgsværktøj

I bund og grund er et CRM-system en avanceret kundedatabase, hvor du samler alle relevante oplysninger om firmaets kunder og kundeemner og har mulighed for at målrette enhver form for indsats overfor kunderne, hvad enten det drejer sig om salg, support, garantisager eller noget helt fjerde.

Er du sælger, kan du registrere alle oplysninger om et kundeemne og planlægge hvornår du skal kontakte de personer i firmaet, du kender. For hver kontakt med et kundeemne – uanset om det sker gennem et møde, en mail eller en telefonopringning – kan du opdatere systemet med, hvad du har talt med vedkommende om. Samtidig kan du vurdere de aktuelle muligheder for at hive en ordre i land fra kunden, samt planlægge hvornår du kontakter kunden næste gang og om hvad du skal kontakte ham eller hende om.

Når den valgte dato oprinder, får du en notifikation om det i din kalender og kan gå ind i CRM-systemet og se, hvad I talte om sidst og hvad du skal følge op på i dag. På den måde glemmer du aldrig at følge op på et lead.

CRM som kundeplejeværktøj

Men lige som CRM kan bruges til at kapre nye kunder, kan det også bruges til at pleje eksisterende. Det kan være ved at kontakte dem for at lave et opfølgende salg, i forbindelse med at de henvender sig med et spørgsmål til jeres kundesupport, eller har behov for at få repareret et produkt, de har købt hos jer.

Så kan I oprette en sag i CRM-systemet, der sikrer, at I får fulgt op på henvendelsen og løst kundens problem. Samtidig kan I samle oplysninger fra jeres support- og reparationsafdeling, om de problemer kunderne oplever med jeres produkter, og hvordan I har løst dem.

Så kan kundeservicemedarbejderne hurtigere finde frem til løsningen, når andre kunder ringer med det samme problem. På den måde kan I give kunderne en endnu bedre oplevelse af jeres firma.

CRM sikrer kundetilfredsheden

Samtidig bliver CRM-systemet jeres hemmelige ingrediens til jeres kundetilfredshed. For uanset hvem kunderne får fat i hos jer, kan de hurtigt slå kunden op i CRM-systemet og se, hvad det er for en kunde, og hvilke produkter og aktive sager de har.

Derved sikrer CRM-systemet, at kunderne altid føler sig genkendt og værdsat, uanset om det er ham eller hende de plejer at snakke med, der tager telefonen, eller det er en af jer andre.

Det er bare nogle af fordelene ved et CRM-system. Du kan læse meget mere om fordelene ved et CRM-system her.

Summary
Hvad er fordelen ved et CRM system
Article Name
Hvad er fordelen ved et CRM system
Description
CRM – Customer Relations Management gør dig ikke bare til en bedre sælger, men hjælper dig også med at give dine kunder den bedste service og de rigtige tilbud, når…
Author
Publisher Name
IT-Artikler.dk
Publisher Logo

Tags

Skrevet d. 15 feb 2016 - 2 Kommentarer

Skrevet af Martin M. Jørgensen

2 Kommentarer »