Få succes med Facebook-annoncering
Den digitale frembrusning har især været til at se i de sidste 10 år. Virksomhedsledere begynder i højere grad at prioritere digitale arbejdsmetoder frem for de mere traditionelle. Dette ses i højere grad i nogle brancher end andre. I den juridiske branche er man fx begyndt at rette sig mere mod at udfylde dokumenter online, som gør det nemmere for begge parter. Dog er den branche, hvor det digitale har fået den mest markante rolle, marketing.
Online marketing, herunder især Facebook annoncering, er blevet vejen frem for mange virksomheder. Nedenstående vil vi gå i dybden med, hvorfor netop Facebook er et ideelt medie at annoncere på og hvordan man mest effektiv gør det.
Hvorfor Facebook?
I 2016 kunne 85 % af alle danskere kalde sig for aktive brugere af Facebook. Dette udgør et antal på 4,9 millioner indbyggere, som alle tjekker Facebook mindst én gang om ugen. Dog er der mange i denne gruppe, der er på Facebook langt mere end dette. Pointen er altså, at det er en platform, hvor det med annoncering er muligt at ramme en rigtig bred skare af mennesker.
Annoncerne på Facebook er integreret i nyhedsfeedet, således at det ikke ligner spam, men i stedet et opslag, som en ven kunne have delt. Når Facebook brugere scroller deres feed igennem, vil de altså møde annoncerne på en naturlig måde og give sig til tid at sætte sig ind i, hvad der står i den.
Brug altid retargeting
Der er mange måder, hvorpå man kan gøre disse annoncer relevante overfor de brugere, de bliver vist til. Den mest klassiske måde, som alle Facebook annoncører bør overveje at benytte sig af, er retargeting. Retargeting betyder, at man laver en annonce, som automatisk bliver vist til de brugere, der har besøgt en virksomheds hjemmeside. Hvis man eksempelvis er en virksomhed, som specialiserer sig i trådløst headset vil man altså med retargeting kunne vise en annonce af disse headset på Facebook til alle, der har besøgt dem.
Retargeting er en utrolig effektiv metode at benytte sig af som annoncør på Facebook, eftersom de brugere, som man viser sin annonce til, allerede har vist interesse i ens virksomhed og derfor kan betragtes som varme leads. For at gøre sine annoncer endnu mere specifikt rettet til de brugere, de bliver vist til, kan man også benytte sig af dynamisk retargeting. Dette betyder, at Facebook automatisk viser dynamisk generede annoncer af præcis de produkter, som brugere har været inde og besøge. For at tage fat i det forrige eksempel betyder det, at hvis en bruger besøger ét bestemt headset på en produktside, vil personen få vist en annonce med præcis dette headset i sit Facebook feed. Man skal dog have en webshop for at kunne benytte sig af dynamisk retargeting. Hvis man eksempelvis ønsker at markedsføre en hjemmeside, som laver en kabinet anmeldelse, vil man grundet fraværet af produktsider ikke kunne annoncere med dynamisk retargeting. Dog vil almen retargeting stadig være helt optimalt i dette tilfælde.
Lav relevante målgrupper
Et andet ekstremt positivt eksempel ved Facebook annoncering er det faktum, at der findes så mange specifikke informationer omkring de brugere, der benytter sig af mediet. Disse informationer er intet mindre end en gave til annoncører, eftersom man kan benytte dem til at lave målgrupper for sine annoncer, der stemmer perfekt overens med det kundesegment, man ønsker at ramme.
Der er mange forskellige kombinationer af informationer, man kan blande sammen for at lave den målgruppe, som man mener vil være den bedste i forhold til det produkt, man sælger. Det vigtigste er dog at sætte sig i kundens perspektiv og forestille sig, taget personens udvalgte informationer i betragtning, om han eller hun vil finde den pågældende annonce relevant. Dette er en god måde at finde frem til, hvorvidt den valgte målgruppe er den rette.
Denne måde at annoncere på kaldes push-annoncering, eftersom man her forsøger at skubbe sit koncept ud i verden og skabe et behov hos de relevante personer. De personer, der befinder sig i sin målgruppe, har højst sandsynligt ikke et kendskab til virksomheden i forvejen, hvorfor dette skal plantes. Det er derfor vigtigt, at man arbejder med forskellige budskaber og benytter sig af en masse tests for at finde frem til, hvad der virker bedst.
Ovenstående er meget generelt og der ligger meget mere bag Facebook annoncering end, hvad der er belyst. Mulighederne på denne annonceringsplatform er mange, hvorfor der også findes mange forskellige strategier til, hvordan man opnår succes med det. Dog vil ovenstående fungere som et godt fundament, når det gælder succes med Facebook annoncering.
Tags |