Forside » Gæsteindlæg

Effektiviser din virksomhed

Annonce

For de fleste virksomhedsejere, ledere og medarbejdere er det en hed drøm at kunne arbejde mere effektivt, og dermed nå alt det man gerne vil nå. Men for de fleste er det lettere sagt end gjort. Derfor har vi her samlet vores tips og tricks til, hvordan du kan effektivisere din virksomhed.

Kend dine genveje

Når man arbejder på kontor, sidder man for det meste foran computeren hele dagen. Alt efter hvilken stilling man har, bruger man meget tid i diverse programmer – det kan enten være billedbehandlingsprogrammer, regneark, CRM-systemer, økonomisystemer eller samarbejdsplatforme. Uanset hvilke programmer du bruger mest i din hverdag, kan det være en god idé at sætte tid af til at blive superbruger i det. Du vil blive overrasket over, hvor meget tid du kan spare. På den måde bliver du både dygtigere og mere effektiv til dit arbejde. Kunne det være noget for dig, kan du for eksempel tage et Office kursus og bliver superbruger i Excel, PowerPoint, SharePoint eller Teams.

Genvejene til at blive mere effektiv, ligger ikke kun på computeren. Du bør nemlig også lære dine egne genveje at kende – hvornår arbejder du bedst? Har du brug for stilhed eller baggrundsstøj? Arbejder du bedst alene eller med andre? Om morgenen, eftermiddagen eller aftenen? Jo bedre du kender dine muligheder og begrænsninger, jo bedre kan du sætte dig selv i en situation, hvor du arbejder effektivt.

Fokuser på det du er god til

Som leder i en virksomhed er det vigtigt at kunne bruge sine medarbejdere og deres evner og kompetencer optimalt. Alligevel er det ikke unormalt at se ledere, der har svært ved at uddelegere opgaver og give ansvar og tillid til deres medarbejdere. Og i sidste ende er det dig det går ud over, fordi du ender med mange flere arbejdsopgaver på dit bord, end hvad der var hensigten. For at blive bedre til at uddelegere opgaver og bruge dine medarbejderes evner, er der flere ting du kan gøre.

Først og fremmest kan du lave en liste over dine arbejdsopgaver i prioriteret rækkefølge – dem du prioriterer lavest, er dem du skal have så lidt at gøre med som muligt. Kan du give det fulde ansvar for disse opgaver til en eller flere af dine medarbejdere, er det optimalt. Herefter skal du vurdere hvorvidt de højest prioriterede opgaver, er nogle du har kompetencer til at varetage. Hvis ikke, skal du undersøge om der er andre der har de kompetencer. Det kan for eksempel være at det er højt prioriteret at I får et nyt website, men at det ikke er noget du selv kan klare – hør derfor medarbejderne eller hyr et bureau.

Få hjælp

I forlængelse af ovenstående, er der rigtig mange ledere der skal blive bedre til at søge hjælp udefra. Nogle undgår det fordi de mener at de kan klare det hele selv, og andre undgår det fordi det er en ekstra udgift de gerne vil spare. Men i rigtig mange situationer kan det betale sig at søge hjælp udefra. For eksempel til bogføring, som kan være en stor tidsrøver, hvis man ikke er vant til at arbejde med det. Jo mere tid du bruger på de vigtige ting, som at udvikle din forretningsmodel og vækste virksomheden, jo flere penge vil der komme i kassen.

Derfor kan det også være en god idé at ansætte en piccoline, en assistent eller en rengøringsdame, alt efter hvad du mener at dig og din virksomhed vil få mest nytte af. I stedet for at fokusere på de penge det koster, bør du fokusere på de penge du forhåbentlig kan tjene, ved at fokusere på de vigtige opgaver.

Summary
Effektiviser din virksomhed
Article Name
Effektiviser din virksomhed
Description
Annonce For de fleste virksomhedsejere, ledere og medarbejdere er det en hed drøm at kunne arbejde mere effektivt, og dermed nå alt det man gerne vil nå. Men for de…
Author
Publisher Name
IT-Artikler.dk
Publisher Logo

Tags

Skrevet d. 28 jan 2020 - Ingen Kommentarer

Skrevet af IT-Artikler.dk

Webmasteren på IT-Artikler.dk har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg og teamet bag har altid interesseret os for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

Comments are closed.