Danskerne køber ind til hunden på nettet
Nye forbrugerundersøgelser viser, at selvom danskerne er blandt dem, der bruger flest penge på deres kæledyr i EU, så er det langt fra nok. Således tilkendegav over 90% af de adspurgte, at de regnede med at bruge endnu flere penge på deres kæledyr i løbet af 2016. Det er især på nettet af danskerne køber ind til deres dyr.
De kronede dage for kæledyr fortsætter
Tidligere undersøgelser har vist, at danskerne er blandt dem der bruger flest penge på ekstraudstyr og accessoires til deres kæledyr. Denne tendens har gjort sig gællende igennem flere år hvilket på et tidligere betød, at kæledyrsbranchen var den hurtigst voksende branche efter finanskisen i Danmark. På trods af de dårlige økonomiske tider steg omsætningen i branchen fra 3 milliarder i 2010 til 3.5 milliarder i 2013 og siden er væksten fortsat i uhindret tempo.
Således forventer over 96 % af danskerne ifølge en undersøgelse lavet i udgangen af 2015, at bruge endnu flere penge på deres kæledyr i løbet af 2016, imens kun 4% forventer at bruge enten det samme beløb eller mindre på deres kæledyr.
Især sundt foder og tøj storsælger
Det er især tøj og foder danskerne foretrækker at putte i indkøbskurven. Ligesom med resten af samfundet vil mange kæledyrsejere gerne betale ekstra for sundt hundefoder og kattemad til dyr, så de får et bedre liv. Derudover er legetøj til dyr også blevet langt mere udbredt end tidligere. Mange sociologer peger på, at det stigende antal singler i Danmark er med til at drive denne udvikling, da det især er blandt singler, at der bruges mange penge på kæledyr.
Dyrene er hurtigt blevet en erstatning for kærester og ægtefæller, hvilket forklarer hvorfor mange vælger at efterspørge ting, der tidligere var tættere associeret med mennesker frem for dyr, da det er med til at menneskeliggøre dyrene.
Det er dog ikke kun i Danmark at denne tendens gør sig gællende. Sociologer melder om lignende tendenser i alle de nordiske lande.
Internettet er blevet det foretrukne sted at handle udstyr til dyr
Det er især på nettet, at danske kæledyrsejere vælger at købe ting til deres kæledyr. Dette skyldes først og fremmest de lavere priser, der findes på alt fra foder til hundebure over tøj og legesager. Men derudover fremhæver mange også både de større vareudvalg, samt det praktiske element, at man kan få leveret sine varer lige til døren fremfor at man selv skal fylde bilen op med alt fra bure til store poser med foder.
Sidste år var der samlet set over 900.000 kæledyrsejere i Danmark hvilket svarer til hver tredje husstand i Danmark.
Hvid du ønsker flere historier om nye trends indenfor danske e-handel kan du finde dem her.
Tags |