Collectia bruger Business Intelligence som effektivt redskab
Det danske inkassofirma har på mange måder revolutioneret en branche, som ellers har været præget af gammeldags metoder og et dårligt ry. Faktisk har man formået at udnytte IT og Business Intelligence som et smart redskab til at skabe en bedre dialog mellem parter, samtidig med at man sikrer en hurtig og nem behandling.
I mange år har inkasso-verdenen været ramt af klichéer, fordomme og negativ omtale, og derfor fokuserer mange af de bedste firmaer nu også på at mane dette til jorden. Det sker gennem troværdig kommunikation og mere moderne metoder, som skal give en god oplevelse for de implicerede.
Den store digitalisering, som mange brancher har oplevet, er bestemt også blevet en del af denne. Ved hjælp af intelligente systemer, også kaldet Business Intelligence, er det nemlig blevet muligt at lave en meget nemmere procedure, hvor man sikrer, at pengene kommer tilbage til de rette ejermænd. Der er altså både tale om en udvikling, som effektiviserer, men som samtidig giver mere tilfredse kunder.
Digitaliseringen i netop denne branche har et klart formål. Det handler om at give kreditorerne større og nemmere mulighed for at få de penge tilbage, som tilhører dem. Samtidig skal det være nemt og sikkert at afvikle sin gæld som debitorer. Det skal altså være en enkel og transparent oplevelse at afvikle disse sager – for alle implicerede.
Det danske firma Collectia, har netop formået at skabe denne balancegang, fordi de har udnyttet både IT og Business Intelligence til at skabe det bedst mulige inkassosystem. De sikrer samtidig en løsning, som kigger begge veje, så både debitor og kreditor får en optimal løsning.
Automatisering betyder ikke upersonligt
Der er ingen tvivl om, at Collectia med deres smarte system er i stand til at automatisere en række ting, som gør processen langt mere effektiv. Det betyder dog ikke, at der ikke arbejdes individuelt og separat med de enkelte sager. Der lægges nemlig stor vægt på de forhold, som er vigtige, og det gælder blandt andet debitors betalingsevne. Collectias inkassoproces handler om, at kunderne får flest muligt af deres penge tilbage, og at debitor står tilbage med en oplevelse af at være behandlet på en fair måde.
Collectias intelligente system kaldes CollectIT, og her er der mulighed for at trække ekstremt stærk på big data, som kan være umulige at behandle manuelt. Det giver mulighed for at kigge på oplysninger om debitor, offentligt tilgængelige oplysninger og allerede indsamlede data fra mange år tilbage. Sammensætningen her giver et godt fundament for at lave en individuel behandling.
Denne individualisering sikrer en god løsning i forbindelse med inddrivelse og betaling, og det kommer også til udtryk, når man kigger på kommunikationen mellem parterne, som bliver langt bedre. Det gælder både, når man kigger på det forum, man kommunikerer i, men så sandelig også de ordvalg, man bruger.
Der er altså på mange måder tale om en revolutionerende proces, hvor der er gjort op med den dårlige kommunikation. Det er nemlig oplagt, at hvis en debitor føler sig godt behandlet, vil der være større chance for, at pengene bliver betalt tilbage, og det får en lykkelig slutning.
Mulighed for at følge sagen
En anden positiv ting ved Collectias inkassoproces er muligheden for, at kreditor kan følge sagen løbende. Det giver en tryghed, at man kan undersøge, hvor sagen bliver behandlet, og hvor langt den er nået. Det sker gennem en kundeweb, som Collectia har lavet for kreditorernes skyld. Der er også lavet en app, hvor kreditoren kan finde et overblik og uploade nye dokumenter, hvis de også skal medtages i behandlingen.
Det samme gør sig gældende for debitorerne, som også kan følge sagen på en unik platform. Her kan de desuden få rådgivning i, hvordan de håndterer sagen og afviklingen bedst muligt.
Det kan dermed sagtens siges, at Collectia har fundet en løsning, som har ændret branchen. Det er sket, fordi man har valgt en mere åben og gennemsigtig metode.
Tags |