8 simple Excel-tricks, som sparer dig tid i hverdagen
Microsoft Excel er et herligt værktøj – og måske ét af de mest benyttede software-programmer i de danske virksomheder. Til trods for Excels popularitet, er det de færreste som får det maksimale ud af programmet.
Derfor har vi i denne guide samlet 8 nemme tips og tricks til Excel, som sparer dig en masse tid i hverdagen.
Lad os se nærmere på dem med det samme!
1: Hop fra ark til ark
Arbejder du med Excel i hverdagen, er der stor sandsynlighed for, at din Excel fil består af flere ark. I stedet for at klikke på det ark du vil hen til, så kan du nemt springe fra ark til ark med følgende genveje:
- Control + Page Up: Tager dig fra højre mod venstre <-
- Control + Page Down: Tager dig fra venstre mod højre ->
2: Hop hen til enden af datasættet
Når du har en samling af data i dit regneark, så er det super nyttigt, at kunne hoppe fra ende til anden i det. Du bruger måske lige nu piletasterne til, at gå fra celle til celle? Men hvad så, hvis du vil bevæge dig helt til anden af datasættet?
Så holder du blot Control inde + Piletast i den retning du vil.
Vil du eksempelvis til slutningen af datasættet, så tryk Control + Pil Ned.
Smart, ikke?
3: Marker flere celler
I forlængelse af ovenstående tip, kan det jo være, at du gerne vil markere en række celler. I stedet for at trække med musen, scrolle eller andet – så bygger du faktisk bare videre på genvejen beskrevet i tip 2.
Du holder blot Control + Shift nede og derefter trykker på en piletast i den retning du vil.
Har du eksempelvis et datasæt, som er 10 rækker og 3 kolonner og vil du markere det hele? Så placer dig blot i cellen øverst til venstre. Hold derefter Control + Shift nede, tryk Pil Ned og derefter Pil til Højre – vupti, så er datasættet markeret.
4: Kopier en formel med 2 klik
Du kan nemt kopiere en formel til enden af et datasæt. Du behøver ikke at klikke og trække – du kan faktisk nøjes med at dobbeltklikke i cellens højre hjørne. Derfra klarer Excel resten for dig og kopierer formlen til enden af datasættet.
5: Formatér nemt cellers værdier
Du kan nemt transformere en celles værdi fra at have 2 decimal-tal til dollars og til procenter.
Hvordan? Sådan her:
Marker de celler, hvor du ønsker at formatere værdierne.
- Vil du have 2 decimaltal, så klik: Control + Shift + !
- Vil du have værdierne lavet til $, så klik: Control + Shift +$
- Vil du have værdierne lavet til procenter, så klik: Control + Shift + %
Forholdsvis intuitivt og nemt at huske.
6: Lås referencer med et enkelt klik
Når du kopierer formler i Excel, så er det ofte praktisk at Excel forstår at referere til de nye input-celler efterhånden som formlen ”flytter” sig. Andre gange, kan denne funktion dog helt sætte en stopper for, hvad du vil.
Vil du eksempelvis referere til en ”statisk” celle i formlen, så skal du låse referencen. Du låser en reference ved at indsætte $ før kolonnenavnet OG rækketallet. Dette tager dog alt for lang tid og er for upraktisk, så lad os i stedet gøre følgende:
Klik blot på F4 når du er i gang med formlen. Klikker du på F4 gentage gange, har du faktisk forskellige muligheder. Disse forløber sig således:
- Lås referencen til den specifikke celle
- Lås rækketallet
- Lås kolonnebogstavet
- Lås ikke
7: & det her er smart!
Lad os sige, at du har 2 kolonner med henholdsvis et fornavn og efternavn. Nu vil du gerne have det fulde navn i 1 celle – men hvordan gør du dette nemmest og hurtigst?
Du bruger bare: &
I cellen hvor det fulde navn skal fremgå, skriver du blot: =[Fornavn]&” “&[Efternavn]
I eksemplet (se på billedet) har jeg blot skrevet: =B3&” “&C3
8: Generer nemt tilfældige værdier
Hvis du vil prøve noget af i Excel, og ikke lige har et datasæt ved hånden, så kan få Excel til at generere tilfældige værdier til dig. Det gør du ved hjælp af funktionen SLUMP().
Funktionen SLUMP() giver dig som standard en værdi mellem 0 og 1. Men du kan også få den til, at give dig tilfældige værdier inden for eksempelvis 1-100. Vil du have en tilfældig værdi mellem 1-100, så skriver du blot: =SLUMP()*(100-1)+1
Bonustip: Vil du have et andet tilfældigt tal? Så tryk blot på F9. Så opdaterer hele projektmappen (vær dig varsom med dette, da dette også påvirker resten af regnearket).
Artiklen er skrevet af Mikkel og Kasper fra kursusvirksomheden Proximo, som har fokus på Microsoft Office – specielt Excel. På deres blog finder du bl.a. artikler om Excel, Word og PowerPoint.
Tags |