Forside » Sidens nyheder

WordPress eller Joomla – funktionalitet vs SEO

Content Management System (CMS) er en af ​​de vigtigste ting at overveje, hvis du skal udvikle en ny hjemmeside eller re-designe din gamle. Men hvad er et CMS? Hvordan hjælper det brugeren med at designe og udvikle en hjemmeside? Og hvilket CMS skal du foretrække til din hjemmeside? Disse spørgsmål kommer vi omkring i denne artikel, hvor vi også ser på flere SEO-relaterede aspekter.

 

Hvad er et CMS

Et CMS er i grunden program, der bruges til at oprette, organisere og redigere det digitale indhold på et websted. Disse applikationer hjælper de personer, der mangler teknisk viden, til nemt at kunne administrere eller redigere indhold på en given hjemmeside, uden at skulle sætte sig ind i detaljeret, kodningsrelateret arbejde. Dog ikke på samme niveau, som virksomheder der lever af udvikling af software herunder til WordPress.

For personer, der også ønsker at tage sig af SEO-delen, kan CMS’et vise sig at være yderst værdifuldt, da dette ofte giver mulighed for en bred vifte af SEO-relaterede tilpasninger, der let vil kunne anvendes i praksis – flere af disse er endda automatisk implementeret.

 

Hvad betyder et CMS for virksomheden?

Her er et par grunde til, at et CMS er vigtigt for din virksomheds digitale identitet:

 

1. Forøgelse af effektiviteten – Du kan skabe nyt, redaktionelt godt behandlet indhold på langt kortere tid, end hvis du ikke gjorde brug af et CMS.

2. Øger rankings i søgemaskinerne – Det hjælper udgiverne med at holde indholdet ”frisk” og skabe nyt, dynamisk indhold, som f.eks. ved hjælpe af brugergenereret indhold, herunder kommentarer og anmeldelser.

3. Det gør websitet nemt at søge frem i søgemaskiner som f.eks. Google – der er i udgangspunktet allerede etableret en god struktur på websitet, der gør det let for søgemaskinerne at crawle og indeksere websitet.

4. Mobiloptimering – alle CMS’er er direkte integrerbare med temaer, der understøtter mobile visninger og dermed har et langt bedre udgangspunkt for at rangere godt på mobile søgninger i søgemaskinerne. Dette er isæt vigtigt, da Google indenfor nær fremtid går mobile first.

 

Lad os skære ind til benet

Der er bare nogle CMS’er, der gør det langt bedre and andre. Nogle af de mest anvendte CMS’er er:

 

1. WordPress

2. Joomla

3. Drupal

4. Magento

5. Prestashop

Lad os prøve at tage et kig på de 2 mest anvendte CMS’er i verden, til håndtering af indhold – nemlig WordPress og Joomla.

 

WordPress

WordPress blev lanceret i 2003 af Matt Mullenweg. Det er måske det mest anvendte CMS over hele kloden. 75 millioner websites kører på WordPress og 39 millioner har etableret et gratis wordpress.com domæne.

Fordele:

  • Der er mulighed for en supersimpel ”one click-installation” til brugerne, som kun tager 5 minutter at installere.
  • Teknisk viden er kun nødvendig for WordPress, hvis du vil foretage centrale ændringer. Det er med andre ord enormt brugervenligt.
  • Du kan bruge en del tredjeparts SEO-plugins til WordPress for at optimere indholdet på dit websted bedst muligt. Herunder f.eks. SEO by Yoast.
  • Temaer til WordPress er stort set altid lavet i RWD (Responsive Web Design) der er 100% skalerbart og optimeret til mobile enheder.

 

 

Ulemper:

  • Da der ofte anvendes tredjeparts plugins er WordPress ofte et let mål for hacking og andre angreb.
  • Premium temaer og plugins kan være dyre, hvilken kan være et problem for mindre virksomhedsejere.
  • Sommetider kan websites lavet i WordPress være langsomme. Dette skyldes det faktum, at WordPress-websites har masser af generiske kode til at håndtere funktionaliteten – især plugins kan være den store synder her.

 

Det skal dog siges, at selvom WordPress SEO-venligt, kræver det en masse optimering og en avanceret viden om CMS vedligeholdelse generelt, hvor mange typisk allierer sig med et SEO bureau, som kan varetage denne opgave.

 

Joomla

Joomla blev også lanceret i 2003, af Mambo. 2.8 millioner websites kører på Joomla CMS, som gør det til det næstmest populære CMS i verden. Man kan sige, at Joomla ligger et sted mellem en simpel WordPress-løsning og avancerede Drupal-løsning.

 

Fordele:

  • Der er også her mulighed for en supersimpel ”one click-installation” til brugerne, som kun tager 5 minutter at installere.
  • Joomla stiller mange udvidelser til rådighed – for især e-handel, der tillader håndtering af indhold og produkter på ét samlet sted.
  • Plugins, komponenter, moduler, skabeloner og sprog er de fem udvidelser, som Joomla tilbyder brugere for at forbedre indholdet af webstedet.
  • Joomlas motor kan let modificeres for at håndtere en stor mængde trafik.

 

Ulemper:

  • Sikkerhedsniveauet er mindre i forhold til andre CMS’er og Joomla er generelt mere sårbar overfor angreb.
  • Det kan være sværere at finde yderligere moduler og add-ons, som kan bruges til at tilpasse dit website.
  • Nogle plugins og moduler i Joomla er betalte, og der kan ofte være en del kompatibilitetsproblemer.

 

Som med WordPress, er Joomla SEO-venlig, men det er ikke et CMS, som nye brugere vil føle sig komfortable ved at arbejde med. Joomla er godt skruet sammen, når det kommer til SEO, da det stiller en række optimeringsmuligheder til rådighed, men igen kan det være ret svært at benytte sig korrekt af disse, hvis du er nybegynder. Avancerede brugere vil finde Joomla nemt at håndtere – ikke mindst grundet de mange moduler og plugins.

Så hvad skal du vælge..

Der er ingen tvivl om, at hvis du er nybegynder, skal du vælge WordPress. WordPress er vel nok det mest brugervenlige CMS i verden, og der er klart en årsag til, at det også er det mest anvendte. Dog kan WordPress godt være lidt ”låst” i funktionerne og er ekstremt meget bundet op på plugins, hvorimod Joomla lettere kan tilpasses efter behov gennem veludviklede moduler og plugins. Det samme gælder for hastigheden: Da WordPress ofte er bygget op omkring plugins, kan systemet have en tendens til at være lidt langsomt. Her er der igen bedre muligheder med Joomla. Så spørgsmålet er, om vi sigter efter SEO eller funktionalitet – dybest set er både WordPress og Joomla udstyret med begge dele.

Tags

Skrevet d. 10 apr 2018 - Ingen Kommentarer

Skrevet af IT-Artikler.dk

Webmasteren på IT-Artikler.dk har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg og teamet bag har altid interesseret os for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

Comments are closed.