Forside » Gæsteindlæg

E-handel i tiltagende vækst i 2017

I 2017 har danskerne igen været aktive forbrugere, når det kommer til e-handel. Siden 2013 er den danske e-handel steget med 78%, hvilket må siges at være et særdeles tilfredsstillende tal for de danske wepshops. Den tiltagende interesse for onlinehandel var især tydelig den 24. november, som officielt er kendt som Black Friday.

 

Tiltagende onlinehandel

Ifølge Danmarks Statistik køber 3,4 millioner danskere mellem 16 og 89 år varer eller tjenester på internettet. Når de danske forbrugere sætter gang i shoppingen, sker det for mere end halvdelen af danskerne som minimum tre til fire gange om måneden.

Det er især rejserelaterede produkter som tog-, bus- og flybilletter samt hotelophold, danskerne bruger flest penge på. Derudover køber danskere i stigende glad flere fysiske produkter samt tjenester online. Disse to kategorier har haft den største tilvækst siden 2016 på henholdsvis 35 og 34 procent.

Grundet denne stigende brug af e-handel er det ingen overraskelse, at Black Friday i 2017 igen slog rekord både i fysiske butikker og online. Det samlede forbrug var 2,1 milliarder kr., hvilket er en stigning på næsten seks procent i forhold til 2016.

Ifølge Berlingske Business blev 13,6 procent af alle handler på Black Friday i 2017 gennemført online. Dette er en markant stigning, da man ifølge DIBS oplevede 46% flere gennemførte transaktioner online sammenlignet med Black Friday i 2016. Derfor har Black Friday 2017 indtil videre været den bedste uge nogensinde i dansk e-handel.

 

Mænd vs. kvinder som online forbrugere

Når man ser på, hvem det egentlig er, der er medvirkende til denne markante stigning i e-handel, er det både mænd og kvinder – typisk i alderen 16-44 år. For aldersgruppen herover begynder tallene af falde, men det tyder dog på, at en stigende andel af de ældre også benytter e-handlen.

Familier med små børn er den kategori, der handler oftest på internettet, hvorimod familier uden børn samt pensionister handler færrest gange på internettet om måneden. Desuden handler kvinder oftere online, men mænd bruger et større beløb, når disse handler.

Den gennemsnitlige danske forbruger bruger shopping-budget bliver blandt andet brugt på flybilletter og hoteller. Samtidig foretrækker mange at benytte mobilen, når de køber køber tøj, sko og accessoires eller andre ting på nettet. Samtidigt viser undersøgelser, at mange forbrugere har afbrudt et køb på nettet, fordi det var for besværligt. Dette indikerer, at de danske forbrugere altså er blevet mere bevidste, når de handler online.

Hvorfor e-handel?

Der er flere grunde til, at danske forbrugere i stigende grad handler online. 69 procent gør det, fordi de mener, det er tidsbesparende og nemt, mens 55 procent leder efter lavere priser. 38 procent mener, at der er et bredere sortiment, og at de produkter, der søges, altid kan findes på nettet.

Disse parametre er gældende, uanset hvilke varer der er tale om. I disse vintermåneder er det yderst vigtigt at holde sin bil sikker på grund af det til tider udfordrende vejr. Dette kan du sørge for ved ikke at køre på dæk, der er nedslidte. Hvis du mangler nye vinterdæk, kan du på koebbremser.dk finde lige præcis de vinterdæk, du har brug for og dermed blive godt kørende henover vinteren.

 

Tags

Skrevet d. 28 dec 2017 - Ingen Kommentarer

Skrevet af IT-Artikler.dk

Webmasteren på IT-Artikler.dk har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg og teamet bag har altid interesseret os for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

Comments are closed.